۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۶۵۵۲۵
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

نمی توان به اسم آزادی جامعه اسلامی را منحرف کرد | آزادی مطلق کل جامعه را بیمار می کند

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که نمی توان به اسم آزادی فضای جامعه اسلامی را منحرف کرد، آزادی مطلق را همچون بیماری مسری توصیف کرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره توبه که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد به بیان تفسیر آیات چهارم و پنجم این سوره پرداخت.

وی افزود: در آیه چهارم این چنین می‌ خوانیم: «إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَى مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ»، الا در این آیه به این معنا است که خداوند عهد خود را از همه مشرکان برداشت اما بنا بر نظر مفسران دو گروه استثناء شدند قومی از بنی کنانه و قومی از بنی ضمره که هنوز به مدت 9 ماه از عهدشان با مسلمانان باقی مانده بود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به عبارت «لَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ» عنوان کرد: شرط امان دادن به این دو دسته این بود که نباید علیه مسلمانان مرتکب خیانتی شده باشند؛ به هرحال نقض عهد خلاف تقوا است و خداوند باید به این دو قوم به دلیل پیمانی که با مسلمانان داشتند امان می‌ داد.

وی در ادامه در تفسیر آیه پنجم این سوره خاطرنشان کرد: این آیه متضمن دو مسأله است؛ نخست تشدید مجازات نسبت به مشرکانی است که بعد از چهار ماهی که به آنها مدت داده شده هنوز توبه نکرده اند و مسأله دوم در مورد توبه کنندگانی است که از شرک خلاص شده و زیر پرچم اسلام آمده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: خداوند در این آیه به مسلمانان دستور می‌ دهد که مشرکان را در هرجا که یافتند از بین ببرند و از داخل شدن آنها به سرزمین های اسلامی جلوگیری کنند و به طور کلی هدف خداوند تطهیر زمین از شرک است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که نمی توان به اسم آزادی راه را برای هر فردی که ضد اسلام است باز کرد، یادآور شد: آزادی شرطی دارد نخست آن که مزاحم آزادی دیگران نباشد و ثانیا ضرری برای نفس خود و دیگران نداشته باشد.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان کرد: آزادی مطلق همچون طاعون است که اگر جلوی آن گرفته نشود کل جامعه را بیمار می‌ کند و یا مثل این که فردی بگوید من می‌ خواهم هروئین بکشم و به کسی هم کاری ندارم، مسلما باید جلوی او گرفته شود

وی با تأکید بر این که خداوند همواره نسبت به مردم نرمش نشان می‌ دهد، بیان داشت: خداوند دستور می‌ دهد که اگر مشرکان راه درست را در پیش گرفتند، بعد از توبه و اسلام آوردن و اقامه نماز و پرداخت زکات آنها را رها کنید و در انتها می‌ فرماید ان الله غفور رحیم که تناسب کاملی با محتوای آیه دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: شافعی طبق همین آیه می‌ گوید تارک الصلاة کافر است، او می‌ گوید با توجه به این آیه که به مشرکین امان می‌ دهد معلوم می‌ شود که صرف گفتن لا اله الا الله کافی نیست و مشرک باید نماز خوانده و زکات را نیز بپردازد ولی این مسأله به نظر درست نیست.

وی اضافه کرد: باید گفت تارک الصلاه بر دو قسم است اگر منکر اصل آن باشد چون انکار ضروری دین بوده و ملازم با انکار رسالت است به این معنا می‌ شود که خدایی نکرده پیامبر دروغ گفته است، در این صورت فرد منکر مسلما کافر است ولی گاهی فرد اهمیت به نماز نمی دهد که در این صورت نمی توانیم بگوییم کافر است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به دلیل ذکر نماز و زکات در کنار توحید یادآور شد: نکته این آیه در بیان نماز و زکات در کنار توحید این است که شاید فرد از ترس شمشیر به توحید اعتراف کند در حالی که حقیقتا مسلمان نیست، اما اگر مدتی با مسلمان ها نماز خواند و زکات را پرداخت کرد معلوم می‌ شود که به احتمال خیلی زیاد حقیقتا مسلمان شده است.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: در اصل اسلام شهادتین کافی است ولی در نجات پیدا کردن عمل هم نیاز است؛  در ادامه به آیه ششم می‌ رسیم که از میان مشرکان کسانی هستند که از پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌ خواهند در مورد اسلام مطالعه کنند و بعد ایمان بیاورند که تفسیر این آیه را روز آینده بیان خواهیم کرد./1330/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات